tisdag 24 februari 2009

Semlor

Idag bakade jag och sexåringen semlor. Vi hade nymortlad kardemumma i degen. Vi brukade ha en egen pepparkvarn BARA för kardemumma, men den gick tyvärr sönder och har ännu inte fått någon ersättare. Vissa får vaniljkräm, istället för mandelmassa i sina semlor. Blanda vaniljkräm enl paketets anvisningar för tårtfyllning.

Semlor (grunddeg, tråkbullar)
16 st

100 g smör
5 dl mjölk
1 pkt jäst (brukar ta vanl, inte sötdegsjäst)
1 dl socker
½ tsk salt
2 tsk nymortlad kardemumma
12-14 dl vetemjöl

Först tänkte jag skriva; gör en bulldeg av ingredienserna. Men så tänkte jag på svågern och skrev en snabb beskrivning ;-)

Smält smöret i en kastrull. Häll i mjölken och värm till 37 grader (känn med lillfingret som är känsligast!). Smula jästen i en bunke (vanl eller hushållsassistent). Häll över smör/mjölk. Häll i socker, salt, kardemumma och mjöl (inte allt mjöl på en gång). Arbeta kraftigt tills degen blir slät och smidig. Ha i mer mjöl om det behövs. Täck över degen och jäs i ca 30-40 min. Dela degen i 16 delar och rulla runda bullar. Låt jäsa på plåt i ca 30 min, övertäckta. Gräddas ca 10 min, 225 grader.

Och semlor associerar man med vad? Tja, en bulle i ugnen kanske? Tämligen långsökt tyckte vissa här hemma...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar