lördag 16 maj 2009

Grillad focaccia med kyckling & guacamole

Igår åt vi grillad focaccia. Focaccian bakade jag själv och mackorna grillade vi i mackjärn. Maken har yrat i veckor om att han ätit världens godaste grillade focaccia, med guacamole och grillad kyckling i. Lustigt nog hade han ingen aning alls om övriga ingredienser, men typ sallad och kanske ost. Kanske. Vi hade grillad kyckling, guacamole, hel spenat, skivad tomat och lite mozzarella på våra. Det var gott, men nästa gång vill jag nog testa ett mer italienskt stuk på mackorna. Barnen fick ost och skinka i sina mackor.

Av alla focacciarecept jag testat, så är nog det här favoriten! Brödet blir mycket högt och fluffigt tack vare durumvetemjölet. Jag brukar göra några olivfria hörn åt barnen. Den här focaccian passar grymt bra till Antonios köttfärssås.

Focaccia med oliver & rosmarin

50 g jäst (1 pkt)
6 dl ljummet vatten
2 tsk salt
2 msk olivolja
4 dl durumvetemjöl
8-9 dl vetemjöl

Garnering:
2-3 msk olivolja
färsk eller torkad rosmarin
flingsalt
svarta oliver

Smula jästen i en degbunke. Häll över ljummet vatten och rör tills jästen lösts upp. Tillsätt salt, olivolja och mjöl. Arbeta degen tills den känns smidig, ca 5 min i maskin eller 10 min för hand (extra länge pga durumvetemjölet). Degen ska vara ganska lös. Låt den jäsa i ca 30 min. Häll ut degen i smord långpanna. Platta ut degen med mjölad hand. Låt jäsa under bakduk i ca 40 min. När det är ca 10 min kvar av jästiden gör man flera hål i degen med ett finger. Ringla olivolja över degen (el pensla), strö över flingsalt och rosmarin. Peta ner svarta oliver i hålen. Gräddas mitt i ugnen på 225 grader, i 15-20 min. Brödet är godast nybakt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar